Hayatın sonunu, ölüm sonrası hayatın niteliÄŸini inceleyen bilgi dalıdır. Adı Yunanca "son ÅŸeyler" anlamına gelen eschatos ile "bilgisi" anlamına gelen logos sözcüğünden türeyen; ölüm, ölümsüzlük, yeniden dirilme, kıyamet ve (Hristiyanlar için) Hz. Ä°sa'nın ikinci geliÅŸi gibi konuları irdeleyen öğretiye denir. Eskatoloji (Yunanca Îσχατος yani "son" sözcüğünden) teoloji (dinbilim) ve felsefenin bir bölümüdür.
Ä°nsanlığın nihai kaderi veya dünya tarihinin sonuçlandıran olaylar, daha kaba bir tabirledünyanın sonu ile ilgilenir. Birçok din, öğreti veya kültte dünyanın sonu gelecekte olacak bir olay olarak kutsal metin, mit veya folklorda belirtilir. Daha geniÅŸ bir açıdan, eskatoloji Mesih, Mesih Çağı, ahiret ve ruh gibi konuları da kapsayabilir. Farklı inanışların eskatolojik inançları ve düşünceleri farklı olsa da belli benzerlikler var olabilir. Eskatoloji, ahir zamanda olacak ÅŸeylerle ilgi¬li öğreti; Yahudi, Hıristiyan ve Ä°slam gelenek¬lerinde önemli bir unsur; dünyanın sonuna iliÅŸ¬kin mistik anlayış ve kusursuz Tanrı Krallığı'nın geri dönüşü anlamlarını topluca ifade eden bir terimdir.
Eskatoloji, dünyanın ya da dünya tarihinde o çağın sonuyla ilgili Öğretile¬rin tartışmasını kapsamak üzere 1844'te icad edilmiÅŸ bir sözcüktür. Modern Hıristiyan teo¬lojisinde önemli bir yeri vardır. A. Schweitzer eski Alman bilginlerinin Ä°sa'nın yaÅŸantılarını gözden geçirirken çarpıcı bir biçimde Ä°sa'nın öğretisinde, dünyanın koptu kopacak sonunu beklemesine dikkatleri çekti. Ä°kincisi bu eskatolojik mesaj özellikle Avrupa'da vuku bulan bunaltıcı felaketlerle ilgili görülmüştür.
Fakat daha sonra Kitab-ı Mukaddes uzmanları (ör¬neÄŸin C. H. Dodd), Ä°sa'nın asıl mesajının, Ä°ncil'den yeniden çıkartılabildiÄŸi kadarıyla, ger¬Ã§eklesin iÅŸ ya da en azından 'baÅŸlamış' bir eskatolojiyi öne sürdüğünü ifade ettiler. Tanrı'nın Krallığı bu çağın sonunda son bulmayacaktır; en azından baÅŸlangıcında bizzat Hz. Ä°sa'nın 'saat' (Ä°slami terminolojide 'kıyamet') ya da Tanrı Krallığı'na eriÅŸmenin nasıl olacağı hak¬kında bilgi vermediÄŸine iÅŸaret edildi. Bununla birlikte, Ä°ncil'in eskatolojik niteliÄŸi ÅŸimdilerde genellikle kabul görmüştürve modern teolog¬ların sorunu bir yorum sorunundan ibaret kal¬mıştır.
Hıristiyan olduÄŸunu, Tanrı Krallığı'nın yeryüzünde Kilise'de yaÅŸamakla ya da toplu¬mun genel hayatına ilerleme ya da devrim vasıtasıyla da olsa gireceÄŸini iddia edecek mi¬dir? Yoksa mesaj, tümüyle kiÅŸisel karara bir çaÄŸrı mı olacaktır? Bu tür sorular taÅŸtışıladursun, pek çok 'fundamentalîst' Hıristiyan Kitab-ı Mukaddes'teki kehanetlerin moıamot bir yorumu temelinde, 'ikinci geliÅŸ' ya da Ä°sa'¬nın 'zuhuru'nu beklemeye devam etmektedir¬ler. BaÅŸkaları, geleneksel katolikliÄŸin 'son dön ÅŸey' dediÄŸi ölüm, yargı, cennet ve cehen¬nemi düşünmeye devam etmektedirler. Eskatoloji Ä°slam geleneÄŸinde 'ahir zaman ve 'kıyamet' kelimeleriyle karşılanmakta, Kur'an-ı Kerim ve hadislerde çeÅŸitli kıyamet tasvirleri bol bol yer almakta ve dünyanın so¬nuyla ilgili son derece açık bilgiler verilmekte¬dir.